De dialoog: een ‘moetje’ of een kans?

Dialogen; bij Bergs kunnen we er een boek over schrijven. Van applaudisserende omwonenden tot buren die al met vuur in de ogen binnenkomen. Van bijeenkomsten die eindigen in een gezellige borrel tot presentaties waar de spanning is te snijden. De variatie is enorm.

Hoe dan ook, bij vrijwel elk plan wordt verwacht dat de initiatiefnemer in gesprek gaat met de buurt. In “dialoog” met een net woord gezegd. Tegenwoordig is het meer regel dan uitzondering. De dialoog wordt vaak door klanten als een ‘moetje’ gezien. Als weer iets extra’s dat de overheid vraagt. Maar is de dialoog wel een ‘moetje’? Of kun je het ook zien als een kans?

Wat is het doel van een dialoog?

Het doel van een dialoog is het informeren van de buurt over je plan. Je vertelt wat je wilt gaan doen en vraagt de omgeving wat ze er van vinden. De buurtgenoten kunnen vragen stellen en kenbaar maken wat ze belangrijk vinden. Maar ze hebben vast ook goede tips om het plan (nog) beter te maken.

Wat levert een dialoog op?

De dialoog leidt tot betrokkenheid van de omgeving. In veel gevallen krijgt het plan hierdoor meer draagkracht. De kans op bezwaren en daarmee lange procedures wordt kleiner. Maar een garantie is het zeker niet!

Zie de dialoog ook als een kans! Gebruik die kans om je buren te laten zien wat je doet op je bedrijf en vooral: waarom je het zo doet. En tenslotte; voer de dialoog op het bedrijf zelf. Zodat je buurtgenoten je bedrijf met eigen ogen kunnen zien. En waar, dat maakt eigenlijk niet uit. Het kan zelfs in een koeienstal!

« Terug naar het overzicht
Geschreven door: Gerdine van Duijnhoven Adviseur ruimtelijke ontwikkeling Meer over Gerdine

Delen

Deel bericht